CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, February 11, 2009

Campus 'quirk' versi- Macam ni ke anak dara??

11/2/1986-11/2/2009: Hari ini genap sudah usia aku yang ke 23 tahun. Dah tua rupanya aku ni. Tak sedar la pulak. Walaupun hari ini adalah hari ulang tahun kelahiran aku, namun aku tak dapat berkongsi dengan arwah mak lagi. Aku hanya dapat berkongsi dengan rakan-rakan di sekeliling aku sahaja. Sedih aku rasa, tapi apa boleh buat, ajal-maut itu ketentuan dari Tuhan Yang Maha Esa. Tengok rakyat kat Palestin tu, lagi teruk dari aku. Ramai lagi insan-insan yang tidak bernasib baik. Alhamdulillah, jadilah manusia yang tahu bersyukur dengan segala nikmat yang dikurnia olehNya.Sebenarnya bukan pasal birthday aku yang aku nak cerita sebenarnya. Tapi pasal pengalaman yang aku alami semasa aku tunggu bas nak pergi main golf di UKM dekat Pusat Kemudahan Pelajar petang tadi. Masa aku tengah tunggu bas dalam keadaan panas terik tu, tiba-tiba aku terdengar suara perempuan kat sebelah aku menyumpah seranah macam ni: "Banganglaa...EEeeiiii aku bakar bas ni kanggg!!!" Tanpa menoleh kearah tuan punya suara, aku pun berfikir sejenak, alangkah buruknya aku jikalau aku berkata sedemikian rupa. "Hai, anak dara, awak tu perempuan, sabarla sikit, bas akan bergerak ikut time. Janganla cepat menggelabah," hmmm terdetik juga dalam hati aku nak tegur dia macam tu, tapi biarla. Lagipun takkan dia tak boleh fikir sendiri. Junior lagi agaknya dia ni..

Em, nasihat aku buat semua warga USIM, isu bas ni bukannya isu yang besar sangat. Cuma kadang-kala kita yang tak dapat mengawal emosi dan kemarahan kita sendiri. Kasihan lah dan bertimbang rasa lah pada orang lain. Belajar untuk memahami keadaan orang lain. Ok..?

Sebenarnya, sehingga bas yang aku nak naik ke UKM sampai, aku tak menoleh ke arah suara yang menyumpah seranah tadi. Biarlah aku tak kenal siapa orangnya. Mungkin itu lebih baik dari aku mengenali empunya suara tadi..Sekian untuk renungan semua.

0 comments: